Only the permanent conscience, in
women and men, of the negative discrimination
(past and present) it can
justify and to impel, for the sake of the
equality, the woman’s absolutely indispensable
positive discrimination in the
daily life, in the politics... and in the historiography2.
In this perspective charges
sense the study of the «duality of space»,
of«the generics spaces», like manifestation
(cause and consequence) more evident
of the Patriarcal Sistem. The oral
sources, with the peculiarities and limits
from their applicability to the Ancient
History, allow to stablish their validity
(in the Antiquity and in every time) as
well as the intents of legitimating it by
means of the appeal to the nature and to
the divinity.
Solo la consciencia permanente, en mujeres y hombres, de la discriminación negativa (pasada y presente) puede justificar u obligar, por el bien de la igualdad, la absolutamente indispensable discriminación positiva de la mujer en la vida cotidiana, en la política… y en la historiografía. En esta perspectiva los cargos perciben el estudio de la ‘’dualidad del espacio’’, de los ‘’espacios genéricos’’, como manifestación (causa y consecuencia) más evidente del sistema patriarcal. Las fuentes orales, con los límites y peculiaridades de su aplicación en historia antigua, permiten establecer su validez (en la antigüedad y en cualquier otro tiempo) así como los intentos de legitimarlo mediante la apelación a la naturaleza y la divinidad.