This study examines users’ perceptions of three digital reporting formats: PDF, HTML and XBRL. Using public accounting practitioners as participants, this study examines users’ perceptions of different reporting formats used in disseminating financial information. This study includes examining the link between users’ perceptions and preferred reporting format and whether these perceptions are similar to the quality of their decision in the completion of a specific task. This study follows Davis (1989, p. 320) who defined perceptions into 2: perceived usefulness as “the degree a user believes that a particular aid would enhance his performance” and perceived ease of use as “the degree to which a user believes that using a particular aid would reduce or be free of effort”. The results indicate that users’ perceptions of usefulness among the digital reporting formats differ significantly. However, perceptions of ease of use are similar across the three digital reporting formats. Users’ perceptions are also found to influence their preferred reporting format. The findings also show that users’ perceptions of usefulness are analogous to their decision accuracy for HTML and XBRL formats but not for PDF format. Perceptions of ease of use, however, do not correspond to actual cognitive effort for all reporting formats. The results indicate that if more advanced forms of digital reporting are to be encouraged, there is also the need for users to be made more aware of the benefits to be gained from the different forms of reporting.
Este estudio examina las percepciones de los usuarios de tres formatos de informe digital: PDF, HTML y XBRL. Usando profesionales de la contabilidad pública como participantes, este estudio examina percepciones de los usuarios de dichos formatos usados en la divulgación de información financiera. Este estudio incluye una investigación sobre la conexión entre percepciones de usuarios y el formato preferido, y si estas percepciones son similares a la calidad de sus decisiones al completar una tarea específica. Este estudio sigue las definiciones de Davis (1989, p. 320) de percepción como: 1. Utilidad percibida como “el grado en que un usuario cree que una ayuda concreta mejorará su rendimiento”, y la facilidad de empleo percibida como “el grado en que un usuario cree que usar una ayuda determinada podrá reducir o liberarlo de algún esfuerzo”. Los resultados indican que las percepciones de utilidad de los usuarios entre los formatos de informe digital difieren en gran medida. Sin embargo, las percepciones de la facilidad de uso son similares en dichos formatos. Además, las percepciones de los usuarios pueden influir en el formato preferido. Los hallazgos también muestran que las percepciones de utilidad son análogas a la precisión de sus decisiones hacia los formatos HTML y XBRL; pero no hacia el PDF. Aunque, las percepciones de la facilidad de uso no corresponden al actual esfuerzo cognitivo en todos los formatos. Los resultados indican que si formas más avanzadas de informes digitales se fomentan, hay también la necesidad de que los usuarios sean más conscientes de los beneficios a ganar de dichas formas.