This article explores and discusses community-based tourism (CBT) and proposes a model intended to be exemplary for CBT cases throughout most of the world’s emerging countries. Further, this paper aims at establishing a connection between competitiveness and local CBT development, calling therefore the proposed model C-CBT. The authors try to establish the motivations to develop this type of tourism, as well as the drawbacks, grouping them into the C-CBT model. This model is then used as a comparative tool and applied to two territories in Colombia which have suffered from conflict in the last decades and have subsequently developed CBT. As for the field work in the two locales, it is based on interviews and observation carried out in the context of tourism development projects in both areas. The outcome is a clearer understanding of the factors that favor CBT initiatives and connects these with competitiveness frameworks, with the added interest that the presented cases come from a severely conflict-burdened country
Este artículo explora y discute el turismo basado en la comunidad (CBT) y propone un modelo destinado a ser ejemplar para los casos de CBT en la mayoría de los países emergentes del mundo. Además, este trabajo tiene como objetivo establecer una conexión entre la competitividad y el desarrollo local de CBT, llamando por lo tanto al modelo propuesto C-CBT. Los autores intentan establecer las motivaciones para desarrollar este tipo de turismo, así como los inconvenientes, agrupándolos en el modelo C-CBT. Este modelo se utiliza luego como una herramienta comparativa y se aplica a dos territorios en Colombia que han sufrido conflictos en las últimas décadas y posteriormente han desarrollado TCC. En cuanto al trabajo de campo en las dos localidades, se basa en entrevistas y observación realizadas en el contexto de proyectos de desarrollo turístico en ambas zonas.probar