This paper aims to assess the impact of hard and soft measures on the
competitiveness of tourism destinations. Additionally, this article
examines the impact of tourism destination competitiveness on rural
tourism sustainability management. Following that, knowledge sharing is
used as a moderator variable to demonstrate its moderating effect on the
relationship between tourism destination competitiveness and rural
tourism sustainability. A total of 390 respondents, including both domestic
and international tourists, who visited the six rural tourism destinations in
Sarawak, Malaysia, voluntarily participated in this study. A PLS-SEM
approach was used to evaluate the developed model, and WarpPLS
software was used to perform the PLS estimate and hypotheses testing.
The empirical findings indicated that destination appeal, tourism
infrastructure, and service quality all have a significant and positive effect on the competitiveness of tourism destinations. Additionally, it was
discovered that tourism destination competitiveness has a positive and
significant effect on the sustainable management of rural tourism
destinations
Este documento tiene como objetivo evaluar el impacto de las medidas duras y blandas en la competitividad de los destinos turísticos. Además, este artículo examina el impacto de la competitividad de los destinos turísticos en la gestión de la sostenibilidad del turismo rural. A continuación, se utiliza el intercambio de conocimientos como variable moderadora para demostrar su efecto moderador sobre la relación entre la competitividad de los destinos turísticos y la sostenibilidad del turismo rural. Un total de 390 encuestados, incluidos turistas nacionales e internacionales, que visitaron los seis destinos de turismo rural en Sarawak, Malasia, participaron voluntariamente en este estudio. Se utilizó un enfoque PLS-SEM para evaluar el modelo desarrollado, y el software WarpPLS se utilizó para realizar la estimación PLS y la prueba de hipótesis. Los hallazgos empíricos indicaron que el atractivo del destino, la infraestructura turística, y la calidad del servicio tienen un efecto significativo y positivo en la competitividad de los destinos turísticos. Adicionalmente, se descubrió que la competitividad de los destinos turísticos tiene un efecto positivo y significativo en la gestión sostenible de los destinos de turismo rural