Este artículo muestra evidencias del conocimiento de siete profesores sobre
las características de aprendizaje de estudiantes en probabilidad condicional.
Se trata de un estudio cualitativo de corte interpretativo. Usamos
el modelo Mathematics Teacher’s Specialised Knowledge y la
perspectiva de análisis Bottom-Up y Top-Down para caracterizar el conocimiento
evidenciado en un cuestionario y una entrevista. Los resultados
muestran que reconocer sesgo, falacias y confusiones contribuye a
identificar, por el profesor, las fortalezas, dificultades e interacción que
tienen los estudiantes en probabilidad condicional. Proponemos nuevos
indicadores de conocimiento didáctico del contenido que permiten comprender
configuraciones cognitivas de estudiantes.
This article shows evidence of the knowledge of seven teachers about the
conditional probability student learning features. It is a qualitative study
of an interpretive nature. We used the Mathematics Teacher’s Specialised
Knowledge model and the Bottom-Up and Top-Down analysis perspective
to characterize the knowledge evidenced in a questionnaire and an interview.
The results show that recognizing bias, fallacies and confusions contributes
to the identification, by the teacher, of the strengths, difficulties
and interaction that students have in conditional probability. We propose
new indicators of pedagogical content knowledge that allow understanding
of cognitive configurations of students.