En el Ecuador no existe una política clara referente a la educación de un autista, al no
encontrarse expresada como un documento oficial o mencionada en los manuales y guías oficiales
extendidos por los organismos estatales. dada su variabilidad es un trastorno que requiere en la
práctica un enfoque personalizado, no solamente en el apartado médico o psicológico, sino en uno
que busque una adecuada integración social y educativa, evitando así que se convierta en el “niño
raro” del salón. Entre las adaptaciones más importantes a realizar se sugiere un ambiente visual
estable y ordenado, lo cual ayudaría a una mejora conductual, principalmente en los primeros años
de educación
In Ecuador there is not a clear policy regarding the education of a person with autism
spectrum disorder, since it is not expressed as an official document or mentioned in any manuals or
guides issued by the government authorities. Given its variety of patterns of behavior, it’s become a
disorder that requires a personalized approach and treatment, not only in medical or psychological
issues, indeed required one that seeks both, an accurate social and educational integration, thus
preventing it from becoming the “weird child”. Among the most important adaptations to do are, elaborate visual helpers to improve the concentration and become the class an organized and
predictable place, mainly in the first years of scholarship