This paper will explore two examples from the design, structure and implementation of the ‘E-learning and Digital Cultures’ Massive Open Online Course (MOOC) from the University of Edinburgh in partnership with Coursera. This five week long course (known as the EDCMOOC) was delivered twice in 2013, and is considered an atypical MOOC in its utilisation of both the Coursera platform and a range of social media and open access materials. The combination of distributed and aggregated structure will be highlighted, examining the arrangement of course material on the Coursera platform and student responses in social media. This paper will suggest that a dominant instrumentalist view of technology limits considerations of these systems to merely enabling or inhibiting educational aims. The subsequent discussion will suggest that sociomaterial theory offers a valuable framework for considering how educational spaces are produced through relational practices between humans and non-humans. An analysis of You Tube and a bespoke blog aggregator will show how the algorithmic properties of these systems perform functions that cannot be reduced to the intentionality of either the teachers using these systems, or the authors who create the software, thus constituting a complex sociomaterial educational enactment
Este documento va a estudiar dos ejemplos del diseño, la estructura, y la aplicación de “E-learning and Digital Cultures” Massive Open Online Course (MOOC) – ‘E-learning y Culturas Digitales’ Curso Masivo Abierto Online (CMAO) – de la Universidad de Edimburgo en colaboración con Coursera. Este curso de cinco semanas conocido como EDCMOOC se impartió dos veces en 2013, y es considerado un MOOC atípico en su uso de la plataforma Courser y de un rango de redes sociales y acceso abierto a materiales. La combinación de la estructura distribuida y unida será destacada, al examinar la planificación de los materiales del curso en la plataforma Coursera y las respuestas de los estudiantes en las redes sociales. Este artículo sugiere que una visión instrumentalista dominante de la tecnología limita los estudios sobre estos sistemas hasta apenas activar, o reprimir los objetivos educativos. El debate posterior sugerirá que la teoría socio-material ofrece una valiosa infraestructura al considerar cómo los espacios educativos son creados a través de unas prácticas de relación entre humanos y no humanos. Un análisis de YouTube y un agregador de blogs hecho a medida, mostrarán cómo las propiedades algorítmicas de estos sistemas realizan funciones, que no se pueden reducir a la intencionalidad, ya sea de los profesores usando estos sistemas, o de los autores que crean el software, formando así una compleja puesta en escena educativa y socio-material.