Show simple item record

Innovation and research on the Community Nursing curriculum: Literature review

dc.contributor.authorGarcía Padilla, Francisca María 
dc.contributor.authorSosa Cordobés, Elena
dc.contributor.authorTravé González, Gabriel 
dc.contributor.authorFigueiredo, Amélia Simões
dc.date.accessioned2019-10-03T10:19:04Z
dc.date.available2019-10-03T10:19:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationGarcía-Padilla, F. M., Sosa-Cordobés, E., Travé-González, G. H., & Simôes-Figueiredo, A. (2019). Innovación e investigación sobre el currículum de Enfermería Comunitaria: revisión de la literatura. Educación Médica, 20(2), 105–117. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.07.002es_ES
dc.identifier.issn1575-1813
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10272/16748
dc.description.abstractSe ha realizado una revisión bibliográfica del período de 1983-2014 con el objetivo de conocer el desarrollo curricular de la materia de Enfermería Comunitaria en la titulación de Enfermería en el contexto espa˜nol. La búsqueda se realizó en 9 bases de datos de Enfermería, Educación, Ciencias de la Salud y otras Ciencias Sociales, además de en TESEO. Los criterios de selección de documentos fueron: el tipo de documento, la nacionalidad y la fecha de publicación. Se analizaron 43 documentos, 24 de los cuales eran experiencias de innovación y 19 investigaciones curriculares. La temática más frecuente en las publicaciones fue la formación práctico-clínica de los/as estudiantes en el ámbito de la Atención Primaria. Los elementos curriculares más estudiados fueron la evaluación y la metodología. El alumnado fue la población más estudiada en la investigación con clara perspectiva cuantitativa, en la que la encuesta sobresale como la principal técnica de recogida de datos. El desarrollo científico-curricular ha sido muy reducido. Se han localizado muy pocas publicaciones y la investigación curricular ha sido escasa, diversa en áreas temáticas y elementos curriculares, y homogénea en enfoques metodológicos.es_ES
dc.description.abstractA literature review has been carried out in the period of 1983-2014. The aim has been to know the curricular development of the Community Nursing subject in the university degree of Nursing in the Spanish context. The search was conducted in nine databases of Nursing, Education, Health Sciences and other Social Sciences, in addition to TESEO. The selection criteria for documents were: the type of document, the nationality and the date of publication. 43 documents were analyzed, 24 of which were innovation experiences and 19 curricular investigations. The most frequent topic in the publications was the practical-clinical trainingof the students in the field of Primary Care. The most studied curricular elements were theevaluation and the methodology. The students were the most studied population in a researchwith clear quantitative perspective, in which the survey stands out as the main data collectiontechnique.The scientific-curricular development has been greatly reduced. Very few publications havebeen located and curricular research has been limited, diverse in thematic areas and curricularelements, and homogeneous in methodological approaches.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherElsevieres_ES
dc.relation.isversionofPublisher’s versión
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subject.otherCurrículum
dc.subject.otherEnfermería comunitaria
dc.subject.otherUniversidad
dc.subject.otherEducación
dc.subject.otherInvestigación curricular
dc.subject.otherCurriculum
dc.subject.otherCommunity nursing
dc.subject.otherUniversity
dc.subject.otherEducation
dc.subject.otherCurricular research
dc.titleInnovación e investigación sobre el currículum de Enfermería Comunitaria: revisión de la literaturaes_ES
dc.titleInnovation and research on the Community Nursing curriculum: Literature review
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.identifier.doi10.1016/j.edumed.2018.07.002
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España

Copyright © 2008-2010. ARIAS MONTANO. Repositorio Institucional de la Universidad de Huelva
Contact Us | Send Feedback |