Show simple item record

dc.contributor.authorVázquez Aguado, Octavio 
dc.contributor.authorÁlvarez Pérez, Pablo 
dc.contributor.authorMora Quiñones, Nidia Gloria 
dc.date.accessioned2018-10-30T08:29:50Z
dc.date.available2018-10-30T08:29:50Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationVázquez Aguado, O.; Álvarez Pérez, P.; Mora Quiñones, N. G.: "Análisis sobre la gestión de la diversidad cultural en los centros de servicios sociales comunitarios de Andalucía". Azarbe. Revista Internacional de Trabajo Social y Bienestar. Nº. 1, Págs. 129-144 , (2012). ISSN 2255-4955es_ES
dc.identifier.issn2255-4955
dc.identifier.issn2254-9641 (electrónico)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10272/15463
dc.description.abstractBackground. Immigration, with nearly one out of ten interventions, is the fourth highest value in the distribution of total users in absolute terms, according to the andalusian municipalities ahead of the traditional groups such as youth, women and drug addicts. This new reality has led to a readjustment in the type of average user and the needs presented. Objective. To find out which are the training needs in relation to the management of cultural diversity in the public system of social services. Method. A survey was developed starting from the professional's basic demographic data in which were asked about: intercultural contact (type and intensity of relations with immigrants, language knowledge and use of them in interventions), intercultural competence, intercultural sensitivity and a set of practical cases in which was made an attempt to relate the theoretical and practical knowledge. Results. The results show that there is a daily contact between professionals and immigrants but basically related to work activities. We have notice also a high level of self-ascribed competence and intercultural sensitivity. Conclusions. The results obtained on selfperceived level of competence and cultural sensitivity are not related to data of the practical cases, so there is a mismatch between what is known in theory and what is done in interventions with immigrants. This observation leads us to ask whether social services respond adequately to the new realities and needs.es_ES
dc.description.abstractAntecedentes. El proceso migratorio ha impactado de manera considerable en los Servicios Sociales representando casi una de cada diez intervenciones que se llevan a cabo en los servicios sociales comunitarios andaluces, por delante de colectivos tradicionales como juventud, mujer y drogodependencias. Esta nueva realidad ha traído consigo un reajuste en el tipo de usuario medio y de las necesidades que presenta. Objetivo. Constatar cuáles son las necesidades formativas en relación con la gestión de la diversidad cultural en el sistema público de servicios sociales. Método. Partiendo de los datos sociodemográficos básicos de los profesionales, se elaboró una encuesta en la que se abordaron cuestiones relativas al contacto intercultural de los profesionales (tipo e intensidad de las relaciones con inmigrantes, conocimiento y uso de idiomas en intervenciones), competencias interculturales, sensibilidad intercultural y la valoración dada a la actuación desarrollada ante determinados casos prácticos. Resultados. Los resultados demuestran que existe un contacto cotidiano entre profesionales e inmigrantes aunque relacionado básicamente a actividades laborales. Además se constata un nivel alto de competencia y sensibilidad intercultural auto-atribuido. Conclusiones. Los resultados obtenidos sobre el nivel auto-percibido de competencia y sensibilidad intercultural no se relacionan con los datos de los casos prácticos, por lo que existe un desequilibrio entre lo que se conoce a nivel teórico y lo que se hace en las intervenciones con los inmigrantes. Esta constatación nos lleva a plantear si los Servicios Sociales responden adecuadamente a las nuevas realidades y necesidades.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherFacultad de Trabajo Social de la Universidad de Murciaes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subject.otherDiversidad culturales_ES
dc.subject.otherServicios Socialeses_ES
dc.subject.otherGestión de la diversidades_ES
dc.subject.otherCompetencias interculturaleses_ES
dc.subject.otherSensibilidad interculturales_ES
dc.subject.otherCultural Diversityes_ES
dc.subject.otherSocial Serviceses_ES
dc.subject.otherDiversity Managementes_ES
dc.subject.otherIntercultural Competencees_ES
dc.subject.otherIntercultural Sensitivityes_ES
dc.titleAnálisis sobre la gestión de la diversidad cultural en los centros de servicios sociales comunitarios de Andalucíaes_ES
dc.title.alternativeAnalysis about management of cultural diversity in the community´s social service centers in Anadalusiaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España

Copyright © 2008-2010. ARIAS MONTANO. Repositorio Institucional de la Universidad de Huelva
Contact Us | Send Feedback |