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dc.contributor.authorOrán Llarena, Fabián
dc.date.accessioned2018-07-18T11:38:14Z
dc.date.available2018-07-18T11:38:14Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10272/15104
dc.description.abstractThis paper draws on Judith Butler’s notions of vulnerability, precarity, and grievability to examine two filmic texts: the Canadian Last Night (Don McKellar, 1998) and the American The Mist (Frank Darabont, 2007). Both primary sources feature the apocalypse as their principal narrative and thematic concern –a trope virtually unexplored from the standpoint of the production of vulnerability and the bodily dimensions of political and ethical life. In the present contribution I conduct a close analysis of both films so as to identify and evaluate the significantly contrasting modes of vulnerability produced in these two narrations. I argue that these conflicting worldviews originate from the differentiated episodes of (de)valuation, legitimization, and recognition experienced by and in bodies in the face of the ultimate phenomenon of vulnerability: the apocalypse. My structuring argument is that Last Night complies with the notion of vulnerability as a locus of ethical cohabitation and affective engagement while constructing a heterogeneous sense of Canadianness. The Mist, on the other hand, deploys vulnerability as a discursive mechanism that causes individual and social bodies to be subjected to a range of violence-prone asymmetries and processes of dehumanization, rearticulating key rhetoric and imagery from American cultural historyes_ES
dc.description.abstractEste artículo profundiza en las nociones de Judith Butler sobre vulnerabilidad, precariedad y duelo para examinar dos textos cinematográficos: la canadiense “La última noche” (Don McKellar, 1998) y la americana “La niebla” (Frank Darabont, 2007). Ambas fuentes cuentan con el apocalipsis como su principal narrativa y centro argumental (una temática apenas explorada desde el punto de vista de la vulnerabilidad y las dimensiones corpóreas de una vida política ética). En esta contribución dirijo un análisis exhaustivo de ambas películas, al igual que la identificación y evaluación de las formas significativamente distintas de vulnerabilidad recreadas en estas dos narraciones. Sostengo que estas visiones del mundo conflictivas se originan a raíz de diferentes episodios de devaluación, legitimización, y reconocimiento experimentadas ante el fenómeno definitivo de vulnerabilidad: el apocalipsis. Mi estructura argumental consiste en que “La última noche” cumple con la noción de vulnerabilidad como un lugar de convivencia ética y compromiso afectivo mientras se construye un sentido heterogéneo de ser canadiense. “La niebla”, por otro lado, muestra la vulnerabilidad como un mecanismo discursivo que obliga a los individuos a estar sometidos a una serie de asimetrías y procesos de deshumanización propensos a la violencia, rearticulando la retórica e imágenes claves de la historia cultural estadounidense.
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Huelvaes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subject.otherVulnerabilityes_ES
dc.subject.otherJudith Butleres_ES
dc.subject.otherUS-Canada relationses_ES
dc.subject.otherAmerican Studieses_ES
dc.subject.otherCanadian Studieses_ES
dc.titleApocalypses Now: Two Modes of Vulnerability in Last Night and The Mistes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


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