This paper reports on the extent to which the Internet is used for financial reporting in the Netherlands. Results show that corporate reporting via the Internet seems to be an established fact. Most large companies have websites, and a growing percentage of those companies are placing business reporting information, including financial data, on their sites. However, the situation is not as positive as it seems. Further results show that Dutch corporations vary not only in their stage of Web-utilization, but also in the depth or volume of released information (divided into financial statement information and other investor related information). Besides, there is considerable variability in the manner in which the data are delivered, as shown by the scores of timeliness, technology and user support. In fact, the total weighted scores ranged between 11% and 74%. Concentrating on two sectors, it is found that the reporting behaviour within a single sector seems to be more or less homogeneous. This makes us conclude that companies are (partly) inspired by their competitors, and that they wish to keep pace with rivals.
Este artículo analiza el extremo en que el internet es usado para los reportes financieros en los Países Bajos. Los resultados muestran cómo el análisis financiero a través de internet es un hecho común. La mayor parte de las grandes compañías tienen páginas web, y un gran porcentaje de esas compañías están publicando información relativa a la empresa, incluyendo datos financieros, en sus páginas web. Aun así, la situación no es tan positiva como aparenta. Otros resultados muestran que en las compañías holandesas varían no solo en su estadio de utilización de páginas web, sino también en la profundidad o cantidad de información publicada (dividida en información financiera y de inversores. Además, hay una variación considerable en la manera en que los datos son proporcionados, como muestran las líneas de puntuación, tecnología y atención al usuario. De hecho, las puntuaciones totales oscilaban entre el 11% y el 74%. Centrándonos en dos sectores, se encuentra que el comportamiento registrado en un solo sector parece ser más o menos homogéneo. Esto nos hace llegar a la conclusión de que las compañías son (parcialmente) inspiradas por su competencia directa, y que tratan de mantener el mismo paso que sus rivales.