Show simple item record

dc.contributor.authorRebollo González, José Antonio 
dc.contributor.authorVizcaíno Domínguez, Celestina
dc.contributor.authorSáenz-López Buñuel, Pedro 
dc.contributor.authorFernández Ozcorta, Eduardo José 
dc.date.accessioned2018-04-27T15:12:50Z
dc.date.available2018-04-27T15:12:50Z
dc.date.issued2015-12
dc.identifier.citationJosé Antonio Rebollo González, Celestina Vizcaíno Domínguez, Pedro Sáenz-López Buñuel, Eduardo José Fernández Ozcorta. Evaluation of an intervention program for the initiation to basketball aimed at teaching the game's rules. Revista de psicología del deporte, ISSN 1132-239X, ISSN-e 1988-5636, Vol. 24, Nº 3, 2015 (Ejemplar dedicado a: Revista de Psicología del Deporte (Suplemento)), págs. 85-87.es_ES
dc.identifier.issn1132-239X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10272/14716
dc.description.abstractThe rules of a game determine the technical and tactical skills necessary for the game, such as in basketball. An intervention program was designed that aimed to teach the rules that were considered to be the most important for the initiation to basketball and to teach the players the technical and tactical skills from these rules. The objective of the present study was to develop and assess an intervention program based on the coach´s perceptions of the program. The study´s sample was a mini-basketball team of 14 players and the team´s coach. The program lasted 8 months and had three weekly practice sessions. The instruments utilized for data collection were the daily training reflections, action research cycles, and the audio recordings. The data were analyzed qualitatively. The coding was done by the research team, and after several trial sessions, a Kappa index of K=.78 was achieved, which assured inter-coder reliability. Among the results, it should be highlighted that the rules were the backbone of the program. As the program progressed, the players better understood their use. Likewise, they understood the relationship between the technical and tactical skills and the rules, fostering their involvement in the learning process and their familiarization with the game. In conclusion, the experience of teaching basketball initiation through familiarizing players with the rules was positive due to the cognitive involvement of the players in the learning process.es_ES
dc.description.abstractLas reglas condicionan los aspectos técnicos y tácticos del juego, como el baloncesto. Se diseñó un programa de intervención basado en la enseñanza de las reglas consideradas más importantes para la iniciación y, a partir de éstas, el aprendizaje de los medios técnicos y tácticos. El objetivo del presente trabajo se centró en el desarrollo y evaluación del programa de intervención a través de la percepción de la entrenadora. La muestra del estudio fue un equipo de 14 jugadores de minibasket y su entrenadora. El programa duró 8 meses con tres entrenamientos semanales. Los instrumentos utilizados para la recogida de datos han sido los Diarios de entrenamiento, Ciclos de Supervisión y Ciclos de Audio. Los datos fueron analizados cualitativamente. La codificación fue realizada por el equipo de investigación y tras varios entrenamientos se alcanzó un índice Kappa de K=.78, lo que garantizó la fiabilidad inter-codificadores. Entre los resultados, se destaca que las reglas pueden suponer el eje vertebrador de la programación. A medida que avanzó el programa, los jugadores fueron entendiendo su utilidad. Asimismo, comprendieron la relación entre los aspectos técnico-tácticos y las reglas fomentando su implicación en el proceso de aprendizaje y la familiarización con el juego. A modo de conclusión, la experiencia de enseñar la iniciación al baloncesto a través de las reglas ha sido positiva por la implicación cognitiva de los jugadores en el proceso de aprendizaje.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversitat de les Illes Balears: Servicio de Publicacioneses_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subject.otherruleses_ES
dc.subject.otherbasketballes_ES
dc.subject.otherinitiationes_ES
dc.subject.otherintervention programes_ES
dc.subject.otherassessmentes_ES
dc.subject.otherreglases_ES
dc.subject.otherbaloncestoes_ES
dc.subject.otheriniciación deportivaes_ES
dc.subject.otherprograma de intervenciónes_ES
dc.subject.otherevaluaciónes_ES
dc.titleEvaluation of an intervention program for the initiation to basketball aimed at teaching the game's ruleses_ES
dc.title.alternativeEvaluación de un programa de intervención de iniciación al baloncesto a través de la enseñanza de las reglases_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.twittertruees_ES


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España

Copyright © 2008-2010. ARIAS MONTANO. Repositorio Institucional de la Universidad de Huelva
Contact Us | Send Feedback |