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dc.contributor.authorVázquez Bernal, Bartolomé 
dc.contributor.authorJiménez Pérez, Roque 
dc.date.accessioned2016-02-04T13:32:58Z
dc.date.available2016-02-04T13:32:58Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationVázquez Bernal, B., Jiménez Pérez, R.: "Modeling of a Theoretical Construct in Inquiry-Based Science Education". Revista de Psicodidáctica. Vol. 21, n. 1, págs. 25-44, (2016). DOI: 10.1387/RevPsicodidact.13000en_US
dc.identifier.issn1136-1034
dc.identifier.issn2254-4372 (electrónico)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10272/11647
dc.description.abstractThe aim of this study is the theoretical modeling of a construct in research on education science. The study was conducted with an incidental sample of students of a wide range of ages and various educational levels involved in a project on the use of practical work in science and technology. The instrument consisted of a questionnaire that asked Likert conceptual issues, scientific procedures, hypothesis stating, research reports and attitudes toward science and technology in a wide range of problems of school research. The study variables affect these areas of interest. A theoretical model with three first-factors orders (experiential, conceptual and explanatory) and another third-order factor (integrating factor) was estimated. The designed model was not rejected and can provide a basis for understanding how the students perceived the experimental work on science and technology.en_US
dc.description.abstractEl objetivo de este estudio es la modelización teórica de un constructo sobre la investigación escolar en ciencias experimentales. El estudio se llevó a cabo con una muestra incidental de alumnado dentro un amplio rango de edades y diversos niveles educativos que participaban en un proyecto sobre el uso de trabajos prácticos en ciencia y tecnología. El instrumento consistía en un cuestionario tipo Likert que indagaba en cuestiones conceptuales, procedimientos científicos, emisión de hipótesis, realización de informes de investigación y actitudes hacia la ciencia y tecnología en un abanico muy amplio de problemas de investigación escolar. Las variables de estudio inciden en estos aspectos de interés. Se estimó un modelo teórico con tres factores de primer orden (experiencial, conceptual y explicativo) y otro factor de tercer orden (factor integrador). El modelo diseñado no se rechazó y puede proporcionar una base para comprender cómo percibe el alumnado los trabajos experimentales en ciencias y tecnología.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUniversidad del País Vascoen_US
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subject.otherStructural equation modeling (SEM)en_US
dc.subject.otherInquiry based science educationen_US
dc.subject.otherStudents’ perceptionsen_US
dc.subject.otherModelización por ecuaciones estructuralesen_US
dc.subject.otherIndagación en cienciasen_US
dc.subject.otherPercepción del alumnadoen_US
dc.titleModeling of a Theoretical Construct in Inquiry-Based Science Educationen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.identifier.doi10.1387/RevPsicodidact.13000
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US


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