This is the first study of the hotel sector regarding the extent of
computerization in its big companies.
This study examines the extent of computerization in big companies of
the Spanish hotel sector with the aim of confirming the viability and
sustainability of this sector relative to changes in ICT, a stage which is
defined by the extensive use of the Internet and online social networks,
and the handling of large quantities of information generated within these
new environments. This research analyzes the extent of computerization
of big hotel companies through an empirical study, with a "checklist" and
questionnaire. We have confirmed that the hotel sector is computerized to
a greater extent in terms of internal functions in its big companies, but
these companies should strengthen their presence on the Internet and
online social networks. They should use these networks as channels to
shape their image and boost sales, and should reinforce Internet security
and the use of CRM with the information extracted from them. All these
characteristics are clearly dependent on the extent of computerization in
these establishments.
Este es el primer estudio del sector hotelero en cuanto al alcance de la informatización en sus grandes empresas. Este estudio examina el alcance de la informatización de grandes empresas en el sector hotelero español con el fin de confirma la viabilidad y sostenibilidad de este sector a cambio relativos de ICT, una fase que es definida por un extenso uso del internet y las redes sociales, y el manejo de grandes cantidades de información generada por este amiente. Este estudio analiza el alcance de la informatización de grandes empresas hoteleras a través de un estudio empírico, con una "checklist" y un cuestionario. Hemos confirmado que el sector hotelero es computarizado en mayor medida en términos de funciones internas en sus grandes compañías, pero estas compañías deben fortalecer su presencia en internet y las redes sociales. Deben usar estas redes como canales para dar forma a su imagen y potenciar las ventas, y debe reforzar su seguridad de internet y el uso de CRM con información extraída por ellos. Todas estas características son claramente independientes en el grado de informatización de estos establecimientos.